Seharian Bersama ZRX1200 DAEG

Sunday, 30 November 2014

DIY... JOM TUKAR EXHAUST (14/11/2014)

Satu lagi modifikasi yang memang menjadi harapan oleh setiap bikers... tukar exhaust supaya bunyi jadi lebih garang lagi mengiurkan...
Kalau dah minat ni... Tak kira berapa harganya... sanggup ikat perut dan kumpul duit untuk dapatkan bunyi yang diharapkan... ke cuma aku sorang jer... Hehehehe...

Pagi-pagi dapat call dari Mr. Anuar, Bike7Seven, Tebrau City... full exhaust system aku dah sampai dari Jepun katanya... Alhamdulillah...
Penantian itu memang satu penyeksaan...
Susumu-san, senyum kegembiraan... pagi-pagi lagi dah dapat duit dari aku. Cehhh...
Tengok dia punya bangga... exhaust ni made in Japan katanya...








Sepertimana mana biasa... awal Bismilllah... kena bukak kitab ni dulu...
Macam nak duduk peperiksaan amali pulak...










Bukak bab exhaust...
Ada beberapa perkara penting yang perlu diberi perhatian:
1. Butterfly valve & servo motor tidak berfungsi dan digunakan lagi.
2. Exhaust pipe gasket kena tukar baru. Kalau nak guna yang lama jugak kena tambah liquid gasket.
3. Oxigen sensor boleh digunakan semula... tapi perlu ditanggalkan dengan penuh berhemah dan berhati-hati...

Posing dulu sebelum melakukan pembedahan...
DIY... buat kat ruang tamu jer...masa ni kena tunggu orang rumah dan anak tidur dulu... kena ada privasi sikit... 








Bismillahirahmannirrahim...
Maka kerja-kerja membuat pembedahan pun bermulalah...

Original muffler setelah ditanggalkan...tak susah... longgarkan dan tanggalkan dua screw dan tarik muffler keluar jer...
Mufller ZRX ni berat... sediakan kuda-kuda secukupnya sebelum ditarik dan ditanggalkan...
Membanding beza diantara muffler lama dan yang baru...
Panjang masih sama cuma diameter kecil sedikit...bunyi tak kuat cuma 96dB jer..

Cable yang menyambungkan servo motor dan butterfly valve ni perlu ditanggalkan... Dah takde function lagi... servo motor tu biarkan tertenggek je kat situ dan jangan diusik... nanti boleh kacau sistem...
Kotak hitam diatas board biru tu ialah Injection Controller... belum pernah dibuat pelarasan lagi... tunggu masuk full system exhaust, baru nak buat setting...
2 Cable dari servo motor ke butterfly valve yang perlu ditanggalkan. Wire connector untuk oxigen sensor pun kena tanggalkan sekali...
Disarankan untuk tanggalkan dan tarik keluar 2 cable tu untuk elakkan gangguan pada servo motor... bahagian dalam kabel tu lama-lama boleh berkarat dan menyebabkan wire boleh tersekat...
Tandem step pulak kena ganti yang baru... exhaust baru ni akan kacau lokasi tandem step yang original...
Radiator seelok-eloknya perlu ditanggalkan untuk memudahkan kerja... tapi aku tak standby coolant. Terpaksa loosekan aje screw untuk selak radiator keluar...
Exhaust original setelah ditanggalkan dari engine... berat tuh... pastikan oxigen sensor dah ditanggalkan dahulu sebelum turunkan pipe ni. Kalau tidak anda akan menyesal...
Kenapa?
Kalau tak kena gaya... wire oxigen sensor boleh terputus...lagi parah...
Membanding beza:
Atas : Kawasaki OEM... ( 15kg )
Bawah : After market Tsukigi Racing ( 5kg )

PESANAN PENTING!
Pastikan pakai gloove masa pegang exhaust yang baru... kesan cap tangan boleh sebabkan exhaust kusam dan tinggalkan parut yang kekal kalau enjin terus dihidupkan. Pastikan exhaust pipe betul-betul dibersihkan dahulu sebelum running enjin yeee....
ZRX1200 DAEGku bergaya dengan exhaust barunya... full system exhaust...
Menyerlahkan lagi keseksian ZReX aku ni...
Butterfly Valve dah takde lagi... oxigen sensor guna yang lama semula...
Oxigen sensor ni (anak panah) sangat sensitive... pastikan tidak disentuh atau terjatuh semasa mengendalikannya... ( nasihat dari Service Manual )
Penyambungan yang sangat simple... slip on dan ikat guna spring... tapi spring masih baru dah ketat... perlu hati-hati semasa tarik... kalau terlepas boleh menyebat tangan...
Plate jenama Tsukigi Racing yang di rivette pada muffler. Kat Malaysia mungkin ada yang tak pernah dengar jenama ni. Tapi kat Jepun dah ada sejak 1974 lagi...
Nilah part exhaust ni yang buat aku tergoda exhaust jenama Tsukigi Racing ni... exhaust stay yang menggantung muffler nampak seksi dan ranggi...
Tandem step pun dah tukar baru... senang sikit nak jolok celah "kak bedah" masa basuh motor ni nanti...






Silencer aku biarkan terpasang dulu buat masa ni, supaya bunyi tak terlalu kuat dan mengganggu kejiranan... masing-masing masih ada anak kecil lagi...










Alhamdulillah... siap jugak akhirnya... satu malam punya kerja...
Amacam... seksi tak ZRX aku dengan exhaust barunya... tak sabar rasanya nak pusing-pusing satu Kota Tinggi...

Setiap produk yang direka mesti ada kelebihan dan kekurangannya... itu terpulang pada pandangan masing-masing. Selepas beberapa hari penggunaan... aku dapat buat beberapa kesimpulan tentang exhaust baru aku ni...

KELEBIHAN :
1. Berat motor dapat dikurangkan sebanyak lebih kurang 10kg (Motor mudah dikendalikan)
2. Muffler cepat sejuk... lebih kurang 5 minit dah boleh disentuh dengan tangan.
3. Tayar lambat haus... agaknya...
4. Masa follow belakang kereta, driver kereta akan bagi ruang untuk kita potong pasal dia dapat kesan kehadiran kita setelah terdengar bunyi yang lunak dan gurih dari arah belakang...
KEKURANGAN :
1. Terpaksa bukak exhaust pipe masa nak tukar oil filter...
2. Tandem step kena tukar sebab muffler dah terjongket ke atas sikit...




2 comments:

  1. Hi. I am SHIN from Korea. I found your blog by googling. I also have 2013 ZRX1200 DAEG.
    How did you get ZRX1200 DAEG in your country? I know DAEG is Japan domestic model.
    I imported DAEG personally last year from Japan into here in Korea.
    I think that there are less than 10 Daeg in Korea.
    SO I don't have enough information about DAEG.
    I don't know which oil filter and air filter fits for my daeg.
    but I think you know everything about daeg . haha
    and how do you get english version of service manual?
    plz, give me some information about daeg


    ReplyDelete
  2. plz contact me shindoogi@gmail.com or https://www.facebook.com/dooki.shin

    ReplyDelete